Naše technika

Jaké stroje používáme?

Základem pro naše vrtařské práce na Haiti je trio nákladní automobil Praga V3S sklápěč, vrtná souprava SLVE 81 a kompresor Atlas Copco XAVS 307Cd. Naše mise je vybavena přístroji a nářadím pro vrtařské práce a servis techniky. Toto vybavení postupně doplňujeme.

Pro osobní a lehkou nákladní přepravu jsme až do r. 2014 používali offroad Santana PS 10. V současné době sháníme prostředky na zakoupení nového auta, které je nezbytné pro pokračování naší činnosti. Výhledově, po dovybavení naší dílny, chceme nepojízdnou Santanu opravit a dále používat pro terénní přepravu.

Pro potřeby misie v Baie-de-Henne jsme na Haiti přepravili také nákladní automobil Praga V3S skříň.

Technika na Haiti je vystavena extrémní zátěži. I přes veškerou opatrnost a využívání letitých zkušeností dochází k jejímu velkému opotřebení a vyžaduje náročný servis. Trpí zejména při přepravě v náročném terénu, musí čelit častému přetížení, vysoké prašnosti a teplotám. Svoji práci ale odvádí velmi dobře a vzhledem k výše uvedeným nárokům vykazuje dlouhou životnost a velkou účelnost.

Nákladní speciál Praga V3S sklápěč

Praga V3S je lehký nákladní automobil starší, ale velmi zdařilé konstrukce, určený do těžkého terénu. Neposkytuje pohodlí, ale vyznačuje se velkou průchodností při jízdě, jednoduchostí konstrukce, vysokou odolností a velkými možnostmi oprav přímo v terénu. Třínápravovou Pragovku s pohonem všech kol pohání vzduchem chlazený vznětový šestiválec. Všechna kola jsou vybavena redukcí rychlosti, zadní nápravy mají uzávěrky diferenciálu.

Náš vůz má třístrannou sklápěcí korbu a je vybaven hydraulickou rukou Fassi F60A.22 (nosnost 2 t). Pragovka slouží pro převoz a manipulaci vrtné soupravy, vrtacího nářadí a stavebního materiálu. 

Na základě našich zkušeností s první pragovkou, odeslanou na Haiti v r. 2009, prošlo vozidlo úpravami pro specifické podmínky na Haiti: přídavné světlomety, přídavné chlazení, naviják, možnost zakrytování korby, zesílené pérování, cyklónový filtr vzduchu, silnější osvětlení kabiny a přístrojů, velká zpětná zrcátka, vzduchová sedačka a další drobné úpravy.

Technické informace o strojích Praga V3S si můžete přečíst zde.

Vrtná souprava SLVE 81

Elektrohydraulická vrtací souprava SLVE 81 je určena pro příklepové vrtání hornin pomocí pneumatických kladiv s korunkami. Vrtnou soupravu jsme zakoupili jako repasovaný stroj, na němž byly provedeny speciální úpravy, aby svými parametry vyhovoval náročným podmínkám na Haiti (zvětšený tah věže, výztuže, nové hydromotory Parker a Technometra, řetěz Tsubaki). Pohon byl přestavěn na dieselagregát Hatz 1D81S startovaný klikou (nemá elektro vedení, baterii a startér), který má jednoduchou konstrukci a vysokou životnost.

Popis a technické parametry:
  • výkon 7,5kW, tlak 120bar, průtok 40l/min
  • jednoduchý pojezd, v případě poruchy lze stroj táhnou za autem, nebo tlačit ručně
  • nízká hmotnost - stroj lze zvednout hydraulickou rukou a přepravit na pragovce
  • jednoduchost celé soupravy, jednoduchá hydraulika
  • vrtací nářadí: čtyřpalcové vrtací kladivo COP 54 Gold Expres, vrtací korunka Atlas Copco 143 mm kulová, rozšiřující korunka 187 mm, 35 ks vrtacích tyčí 89 x 4 x 3000 mm API Reg, 150 cm šnek průměru 180 mm, valivé dláto, čistící mezikusy a další

Kompresor Atlas Copco XAVS 307Cd

Kompresor pohání pneumatický příklep kladiva a tlakem vzduchu vynáší na povrch rozrušenou horninu. Pro vrtání studní v náročných podmínkách je nutný výkonný a kvalitní kompresor. Pro naše účely jsme zakoupili za sponzorskou cenu kompresor od firmy Atlas Copco, který byl dodán od výrobce z Belgie přímo na Haiti. V České republice byl vyroben jednoosý podvozek, který byl odeslán kontejnerem a na Haiti sesazen s kompresorem dohromady. 
  • tlak: 14 bar, objem vzduchu 18,6 m3/min
  • diesel motor Caterpillar
  • systém jednostupňový šroubový
  • podvozek s vysokou průchodností terénem, možnost tažení za pragovkou

Santana PS 10

Automobil Santana PS 10 v roce 2010 daroval naší organizaci Magistrát HM Prahy. Santana je ortodoxní offroad do těžkého terénu španělského výrobce, který se nám v náročném terénu velmi osvědčil. Bohužel v roce 2011 byla ukončena jeho výroba a servisní podpora. Z tohoto důvodu má neudržitelně drahý servis. Naše Santana je nyní pro četné závady na podvozku nepojízdná. Po dobudování vlastního servisního zázemí plánujeme přestavbu podvozku Santany s využitím dílů od jiného výrobce. Nadále pak bude sloužit pro terénní práce, především servis našich studní rozptýlených v horském terénu.

Pro fungování mise je osobní auto naprostou nezbytností. V současné době sháníme finanční prostředky na zakoupení nového offroadu.  

Technické údaje Santany PS 10: výkon 92 kW, objem 2,8 l, rok výroby 2005. Více informací o Santaně si můžete přečíst zde

Praga V3S skříň

Skříňová pragovka byla na Haiti odeslána v roce 2009. Sloužila ve farnosti Baie-de-Henne k přepravě stavebního materiálu, zemědělských plodin a jako autobus. Pro tento účel byla také upravena (přídavné nádrže na naftu, sklopné lavice na sezení a další). V současné době čeká na kompletní servis, který je plánován po dokončení výstavby základny.

Technické informace o strojích Praga V3S si můžete přečíst zde.

Toyota Hilux

V současné době, po odstavení offroadu Santana, jsou naše práce na Haiti omezeny tím, že nemáme k dispozici osobní terénní auto. To je nezbytné jak z hlediska samotné přepravy, tak z důvodu bezpečnosti. Nyní jsme nucen využívat drahý a neefektivní pronájem.

Sháníme prostředky na offroad Toyota Hilux, který jsme vybrali jako nejvhodnější vozidlo dle poměru pořizovací cena, výkon, nákladnost provozu a údržby. Toyota ovládá na Haiti přibližně polovinu trhu s osobními vozidy a tomu odpovídá i dostupný a relativně levný servis.

Technické údaje Toyoty Hilux:
  • čtyřválcový 2,5 l turbodiesel 
  • výkon 102 HP
  • pětistupňová manuální převodovka